Af Søren Nedergaard - den 11 januar 2005
Links til præsentationer fra Statoil med |
![]() |
|
Råolier og stempler med koksaflejringer |
Olieaften - kun for nørder ? Tore bød vekommen og så gik det ellers derudag med oliesnak. Inviteret var Mikael Danckert fra Statoil og Roar Eriksen fra Castrol Classic. Mikael lagde ud med en generel snak om olie, for at få alle med. Michael fortalte om råoliens tur gennem rafinaderi, hvor det bliver til baseolie, som basalt er den billige olie vi kan købe i Superbrugsen, den syntetiske olie er baseolie som er ’renset’ for ’uheldige’ komponenterm ved at man skiller Baseoliens komponenter af og samler de komponenter som man er glade for i smøresammenhæng, hvor man så står tilbage med en Syntetisk Baseolie. Den olie er karateriseret ved at være mere letflydende ved koldstart, den har en bedre højtemperaturegenskab i forhold til nedbrydning og mindre fordampning fra oliens overflade. |
|
I motorolier: - Slidbegrænsende additiver. - Skum- og rustbeskyttende. - Viskositetsforbedrende additiver. I gearolier: - Højtryksadditiver. - Skum- og rustbeskyttende. - Viskositetsforbedrende additiver. |
![]() Ja det siger jo det hele! |
Ifølge Michael er forskellen mellem en Bilka 5W-40 Syntetisk Olie og en Statoil Olie af samme type - forskel i kvaliteten af sammensætning af komponenterne i den Syntetiske Baseolie, og sidst men ikke mindst additiverne som tilføjes. Det ledte snakken over på de krav som BMW stiller til motorolien der hældes på nyere biler. BMW og andre fabrikker ønsker til tider olier med specielle egenskaber, som de så beskriver og beder olieproducenterne om at udvikle og teste. BMW kører med en beskrivelse som hedder BMW LongLife xx, hvor xx er året hvor specifikationen bliver indført. Et eksempel på krav der ligger i specifikationerne fra BMW er at olien indeholder meget få luftmolekyler aht. ventilløftere, hvor man har haft problemer. Vigtigt er her at hvis man vælger en Olie hvorpå der skriver eks. ’Meets LongLife 98’, så betyder det ikke at den er testet, men at fabrikanten mener den lever op til kravene fra BMW, men de har ikke testet det officielt! Nu var spørgelysten i publikum efterhånden blevet stor, det var som om at mange sad med spørgsmål som de lige havde fået varmet op. Et af de mere interessante emner, som jeg må erkende at jeg også lærte noget af, var ny olie på gamle – undskyld – klassiske motorer. Sagen er den at Syntetiske olier kan angribe pakninger som gør at de bliver større eller mindre og at den syntetiske olie kan rense gamle aflejring af og klumpe op i smørekanaler m.m. – uha!. Nyere pakninger efter 80’ skulle være ok. Anbefaling fra Mikael og Roar til gamle biler er at holde sig til gamle olier, da gevinsten er meget lille med nyere olie, så brug pengene på flere olieskift. Hvis man tuner en gammel motor og/eller renoverer den med afrensning, nye pakninger osv. var de begge enige om at det var en helt god løsning med en moderne helsyntetisk olie, måske i en tykkere viskositet. Et andet vigtigt ’takeaway’ jeg fik opfanget var at man tidligere var nødt til at skifte olie tidere på en motor, idet olien blev ’slidt’ hurtigere, primært grundet forurening fra Benzin, men også fordi den almindelige baseolie blev nedbrudt hurtigere end Syntetisk Olie. Specielt er den positive udvikling fremkommet ved at man med insprøjtning ikke har rester af benzin, som blandes med olien på cylindervæggen og tolerancer i motoren gør at olien ikke forurenes nær så hurtigt af forbrænding og benzin. Da snakken nu var ovre på Klassiker var det naturligt af tale om olieskift før vinteropbevaring. Vigtigt råd er: Skift olie før vinter, da kondens i olie samler sig til vanddråber i Olien - og ja du gætter rigtigt, du får decideret rust inde i motoren! Her var der igen en lille historie om nogle landmænd og deres landbrugsredskaber – du ved de langsomtkørende køretøjer der altid kører foran dig, et sted hvor der er fuldt optrukne linier, en mandag morgen hvor du er kommet for sent op.. Mikael og Roar var i øvrigt i den forbindelse altid gode for en lille historie og friske på at svare på spørgsmål – tak for det. Nå tilbage til vinter opklodsning. Der findes specielle konserveringsolier som er specielt rustbeskyttende, som man kan bruge i den forbindelse. Rådet er at tappe motoren i driftvarm tilstand og påfylde konserveringsolie. Afbryd tænding og benzintilførsel og tørne motoren med starteren, så olien bliver fordelt i motoren og så er motoren klar til vinteropbevaring. Husk at olien ikke er til kørsel, så skift til frisk olie til foråret når den første gang skal startes op. Evt. sæt en seddel på rattet om at motoren ikke må startes, der kunne jo af en eller anden årsag være en der ikke vidste af der var konserveringsolie på maskinen! Råd gælder forøvrigt også Gear- og bagtøjsolie. Mikael overlod scenen til Roar Eriksen fra Castrol Classic. Roar repræsenterer Castrol Classis men er som sådan ikke ansat ved Castrol, men driver det som en hobby virksomhed. Castrol Classic sælger direkte eller via de 25 forhandlere der er i danmark. Castrol har valg at have et program af de gamle olier, fra dengang en E28 var ny, så man kan købe disse Castrol SLX olier og andre lignende olier som BMW anbefalede dengang. Al rådgivning og andet i den forbindelse henviser Castrol danmark til Roar. Roar viste sig også at være velvidende og stærk funderet i BMW og er iøvrigt selv kørende i en BMW535i. Roar talte om Viskositet og standarder og nogle af de ’key point’ jeg fik med hjem var at godtnok er viskositeten xW-yW hvor x og y hhv. er viskositet ved hhv 0 grader og 100grader, så er denne skala eks. ikke den samme for gearolie! Der blev talt om standarder og temperaturscala/viskositet blev fremvist for eks. 5W-40 og Castrol RS 10W-60. Essensen var at i USA har man nogle standarder for olie som går på tværs af bilfabrikater kaldet API, de er bagudkompatible (stort set), så køber du en API-L har den min de samme egenskaber som specifikationerne for API-J jvf. højere bogstav nyere olie specifikation. Roar talte en del om gearolie og bagtøjsolie og der er en række anbefaling i præsentationen som han afholdte, som jeg vil forsøge af skaffe og ligge op på hjemmesiden. En af de vigtigste advarsler var at man ikke måtte bruge ’ikke spær olie’ i bagøj med spær, da det brænder spær funktionen af, da det ikke låser rigtigt og glider istedet. Hos Castrol har man de gamle GearOlier som man kan købe hos udvalgt forhandlere eller via Roar Eriksen. Han kan også oplyse nærmest forhandler af Castrol Classic. Roar fortalt også under diskutionen om det var et problem at en E36 der bliver høvlet rundt på Sturup, når den kommer i pit – tikker som en gammel Opel Ascona – svaret var at det normalt ikke betød noget, da olien stadig smurte, men bar ikke var istand til at holde trykket. Manglende tryke skyldes i den forbindelse ofte slitage i dele af motoren, som so har den effekt at ventilløftere ikke opnår det korrekte tryk og ender med at tikke. Er det så en god idee med en tykkere olie ? Ikke ubetinget, da den tykkere olie eks. har en langsommere gennemstrømning rundt i maskinen og giver mindre køling – det vil man ofte så se resultatet af, da temperaturen ofte stiger. Og så har den så også ringere smøring ved koldstart. Kan man prøve andre olityper end de anbefalede – Ja generelt er de gode olier det samme, så holder man sig indenfor viskositetsspecifikationerne og samme type olie som instruktionsbogen anbefaler så går det ikke helt galt. Jeg vil takke Tore for et godt arrangement og på vegne af de fremmødte konstatere at det var en stor success. Jeg ved da også at der er tanker om at lave det samme i det jyske, vi leder pt. efter egnede lokaler. |