Forklaringer til det foreliggende katalog, der er udgivet af Dr Schrick - OKT 2001 udgave.
Oversættelse og redigering: Civilingeniør Palle Bo Madsen (1625) .
Tunere og motorkonstruktører finder i dette katalog et udvalg af knastaksler og andre ydelsesorienterede motorkomponenter, der for de fleste kan leveres straks eller i løbet af kort tid. Indledningen indeholder desuden forklaringer på knastakseldata og diverse begreber.
Der er pt kun medtaget tabeller for knastaksler og tilbehør til BMW M10, 2 ventilede og M20 motorer.
Hvorledes adskiller sportsknastaksler sig fra standard knastaksler?
Standard knastaksler er et godt kompromis til kravene til en personbil, der anvendes til daglig transport: Acceptabel vedvarende hastighed på lange motorvejsstrækninger, rolig tomgang ved lavt omdrejningstal og renest mulig udstødning.
Hvis man mindsker kravene på nogle af disse punkter, kan knastakslen laves sådan at andre kriterer bliver opfyldt bedre.
En racerknastaksel giver f.eks. væsentlig mere motorydelse ved høje omdrejninger. Derimod er tomgang ved lavt omdrejningstal ikke længere muligt. Sportknastaksler åbner ventilerne mere og i længere tid, udstødnings- og indsugningsventilerne er åbne samtidigt i længere tid. Ved høje omdrejningstal bliver cylinderfyldningen derved forbedret. Ved lavt omdrejningstal bliver tomgangen urolig, fordi benzin-luft blandingen bliver blandet mere med udstødningsgassen. Se også Hvilke knastaksel egner sig til gadetuning? Og Hvad betyder Sving-boost-effekt?
Hvad er det specielle ved Schrick-knastaksler?
· De bliver fremstillet af højtkvalificerede specialister, der også arbejder for bil-industrien.
· De laves med højeste præcision på moderne CNC-maskiner
· I stedet for almindeligt støbegods, anvender vi dyre hårdmetal-legeringer, der er væsentligt mere slidstærke.
· Garanti: 1 år uden km-begrænsning!
· Som eneste producent har vores knastaksler den såkaldte Sving-boost-effekt.
Hvad er Sving-boost-effekt?
I lange forsøgsrækker har vi udviklet en metode, der accelerer indsugnings- og udstødningsventilerne hurtigere end normalt. Dette fører til en særdeles intensiv svingningspåvirkning af den uforbrændte blanding i indsugningssystemet og dermed en særlig god cylinderfyldning.
Forskellen til knastaksler fra andre producenter er åbenlys:
Vi opnår mindst lige så god motorydelse med betydelig mindre åbningsvinkel.
Mindre åbningsvinkel betyder væsentlig bedre drejningsmoment ved lavere til medium omdrejningstal og en bedre og mere stabil tomgang.
Hvilke knastaksler egner sig til almindelig gadetuning?
Når bilen anvendes i normal trafik og tomgangen stadig er stabil og udstødningens kvalitet i det lavere dellast-område stadig skal kunne godkendes i synshallen, må man vælge en tilstrækkelig lille ventilslaglængde i ØD.
Som rettesnor for ventilslaglængden i ØD gælder følgende tabel:
2 ventil-motorer med ventilspillerum: 2,3 mm.
4 ventil-motorer med ventilspillerum: 1,5 mm
2 ventil-motorer med hydrauliske ventilløftere: 1,9 mm
4-ventil-motorer med hydrauliske ventilløftere: 1,1 mm
Hvis disse værdier overskrides, bliver tomgangen tiltagende ustabil og drejningsmomentet ved lavere omdrejningstal kan forværres mærkbart.
Knastaksler med større åbningsvinkler og dermed uløseligt forbundet større ventilslaglængde i ØD skal man kun anvende ved udpræget sportslig kørslen eller ved motorer, hvor hver cylinder har sit eget gasspjæld. For fuldstændighedens skyld minder vi om at tekniske ændringer på bilen, sletter den almindelige kørselstilladelse (Betriebserlaubnis – gælder kun i Tyskland)
Hvad skal man passe på med ved ventilfjedrene?
Hvis vi anbefaler specielle ventilfjedre, bør De følge denne anbefaling. Hvis de originale fjedre forsat anvendes, skal man være opmærksom på at Schrick-knastaksler normalt medfører en større ventilslaglængde. For at undgå at ventilfjedrene gennem denne større bevægelse ikke trykkes for meget sammen (det kan føre til fjederbrud eller fladtrykning af fjederen) skal fjeder-indbygningslængden forøges.
Hvad skal man gøre hvis man ikke finder sin ønske-knastaksel her i kataloget?
Så er der flere muligheder for at vi alligevel kan hjælpe Dem:
1. | Vi sliber den af dem ønskede profil af vores rå-knastaksel. Der kommer så et tillæg oveni prisen på en tilsvarende knastaksel i kataloget. |
2. | Vi sliber Deres standard knastaksel om og giver den profilen De ønsker. Se også omslibning af knastaksel. |
3. | Selvfølgelig laver vi også knastaksler i fuldstål, som enkelt styk eller i små serier. Vi rådgiver dem gerne og kommer med forslag til Deres specielle tilfælde. |
Hvad er omslibning?
Omslibning er en teknik, hvor en færdig knastaksel, f.eks. en standard, med en fornyet slibning gives en ny knastprofil. Nu har en sportknastaksel, idet ventilerne skal være mere åbne og i længere tid, i almindelighed højere og tykkere knaster end en tilsvarende standard knastaksel. Skitsen viser at det alligevel kan lade sig gøre, at slibe en standard knastaksel, således at den får en sportsknastaksels profil. Skitsen viser dog også at grunddiameteren af knasten bliver mindre. Det skal så udlignes ved anvendelse af ventiljusteringskapper eller længere ventiler.
BMW M20 6 cylindret, 2 ventilet (2,0 – 2,5 l)
I=Indsugning
U= Udstødning
Iå = Indsugningsåbningsvinkel før ØD
Il = Indsugningslukkevinkel efter ØD
Uå =Udstødningsåbningsvinkel før ØD
Ul = Udstødningslukkevinkel efter ØD
Bestillingsnr |
Knastvolumen |
Åbningsvinkel I/U/Spredning |
Styretider °KWIå-Il-Uå-Ul |
Ventil-volumen i OT E/A (mm) |
Ventilspil I/U (mm)
|
Ventilfjedre Ventilfjedertallerkner og tilbehør der anbefales. |
Nypris DM/stk ex MwST
|
056 01 720-00
|
7,0 (11,0)
|
272/272/111
|
25-67-67-25
|
1,6
|
0,25/0,25
|
-1985 002 02 090 1985- 056 02 062/022 |
635,00
|
056 01 840-00
|
7,3/7,0 (11,4/11,0)
|
284/272/110
|
32-72-66-26
|
2,2/1,7
|
0,25/0,25
|
-1985 002 02 0901985- 056 02 062/022 |
635,00
|
056 01 880-00
|
7,3 (11,4)
|
288/288/110
|
34-74-74-34
|
2,8
|
0,25/0,25
|
-1985 002 02 090 1985- 056 02 062/022 |
635,00
|
056 01 040-00
|
7,7 (12,2)
|
304/304/105
|
47-77-77-47
|
4,0
|
0,25/0,25
|
-1985 002 02 090 1985- 056 02 062/022
|
635,00
|
BMW M10 4 cylindret, 2 ventilet
I=Indsugning
U= Udstødning
Iå = Indsugningsåbningsvinkel før ØD
Il = Indsugningslukkevinkel efter ØD
Uå =Udstødningsåbningsvinkel før ØD
Ul = Udstødningslukkevinkel efter ØD
Bestillingsnr |
Knastvolumen (ventilvolumen) I/U (mm) |
Åbningsvinkel I/U/Spredning |
Styretider |
Ventil-volumen i |
Ventilspil I/U (mm) |
Ventilfjedre Ventilfjedertallerkner og tilbehør der anbefales. |
Nypris DM/stk ex MwST |
002 01 840-01
|
7,2 (9,5)
|
284/284/110
|
32-72-72-32
|
2,0
|
0,20/0,20 |
-1985 002 02 090 1985- 056 02 062/022 |
550,00 |
002 01 840-02
|
7,3/7,0 (11,4/11,0)
|
284/272/110
|
32-72-66-26
|
2,2/1,7
|
0,25/0,25
|
-1985 002 02 090 1985- 056 02 062/022 |
550,00
|
056 01 880-00
|
7,3 (11,4)
|
288/288/110
|
34-74-74-34
|
2,8
|
0,25/0,25
|
-1985 002 02 090 1985- 056 02 062/022 |
550,00
|
056 01 040-00
|
7,7 (12,2)
|
304/304/105
|
47-77-77-47
|
4,0
|
0,25/0,25
|
-1985 002 02 090 1985- 056 02 062/022
|
550,00
|